Відповідно до вимог ст.201.10 ст. 201 Податкового
кодексу України Кабінет Міністрів України постановою «Про затвердження
Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» від 29 грудня 2010
р. за № 1246 визначив порядок реєстрації податкових
накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН). Як відомо,
обов'язок реєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі запроваджується
поступово: починаючи з 1 січня 2011 р. - податкові накладні з сумою ПДВ понад 1
млн.грн.; понад 500 000 грн. - з 01.04.2011 р.; понад 100 000 грн. -
з 01.07.2011 р., та якщо сума ПДВ сягнула понад 10000 грн., - з 01.01.2012 р.
Занесення до реєстру податкових накладних та/або розрахунків
коригування проводиться до видачі покупцю оригіналів зазначених
документів протягом операційного дня з 0 до 23 години.
Як провести реєстрацію? По-перше, постановою
визначено, що подання податкової накладної або розрахунку коригування
здійснюється відповідно до Порядку підготовки і подання податкових документів в
електронній формі засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженого Державною
податковою службою України. Це зможуть зробити тільки ті підприємства, що
мають спеціальне програмне забезпечення та цифрові підписи, отримати які
- доволі копітка справа. Тому підприємствам, що здійснюють постачання
товарів/послуг на митній території України з сумою ПДВ понад 10000 грн.,
потрібно потурбуватись заздалегідь.
По-друге, при здійсненні реєстрації підприємство має
отримати квитанцію про прийом/неприйом податкової накладної. Якщо протягом
операційного дня, в якому здійснюється реєстрація, не отримано жодної
квитанції, то така податкова накладна або розрахунок коригування вважається
зареєстрованим в ЄРПН.
Причинами відмови у прийнятті податкової
накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН можуть бути наявність помилок,
відсутність у Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка
коригується, та факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку
коригування за такими ж реквізитами. Датою та часом подання зазначених
документів є дата та час, зазначені в квитанції про їх прийняття.
У свою чергу покупець має можливість отримати
інформацію, що міститься в Єдиному реєстрі податкових накладних, за запитом за
допомогою спеціалізованого програмного забезпечення в електронному вигляді у
форматі (відповідно до стандарту), який надсилається до органів держаної
податкової служби. У відповідь покупець отримує інформацію - витяг з Реєстру
про податкову накладну та/або розрахунок коригування, про податкову накладну, -
до якої на дату запиту зареєстровано розрахунок коригування та про самий
розрахунок коригування.
Запит покупця в електронній формі підлягає шифруванню
та надсилається органам державної податкової служби засобами
телекомунікаційного зв'язку з урахуванням вимог Законів України «Про
електронний цифровий підпис» та «Про електронні документи та електронний
документообіг». Примірник запиту в електронній формі залишається в покупця.
Після проведеної обробки запиту покупця державна
податкова служба здійснює пошук вказаної податкової накладної та/або розрахунку
коригування і складає витяг з Реєстру. Зазначений витяг надсилається покупцеві
не пізніше операційного дня, що настає за днем надходження
запиту.